null

Polska i ukraińska młodzież wspólnie dba o klimat

Drukuj otwiera się w nowej karcie
Uczennice i uczniowie wraz z opiekunem pozują na tle budynku szkolnego. Większość osób ma na dłoniach pobrudzone ziemią rękawice ogrodnicze.
Autor: Fundacja alter eko

W ramach realizacji europejskiego projektu polska i ukraińska młodzież w Warszawie wspólnie uczyła się zmieniać nawyki żywieniowe na bardziej zrównoważone. Po to, by zapobiegać zmianie klimatu. W efekcie przy dwóch liceach założono ogrody pełne jadalnych roślin, a na terenie ośrodka dla osób z Ukrainy powstał mały sad. Podczas warsztatów z uczestniczkami i uczestnikami zajęć rozmawialiśmy o wpływie ogrodów na system żywnościowy miasta w obliczu zmieniających się warunków klimatycznych.

Dlaczego warto zakładać ogrody

Czy uprawianie ogrodu może przyczynić się do łagodzenia skutków zmiany klimatu? Oczywiście! Ogrody to siedliska różnorodności biologicznej. To również warzywa i owoce pozyskane z lokalnych upraw, a więc zmniejszanie śladu węglowego.

Różnorodność roślin w ogrodzie sprawia, że woda jest retencjonowana, a gleba nie ulega wysychaniu i erozji na skutek bezpośredniego nasłonecznienia. Z różnorodności roślin korzystają również liczne zwierzęta, które znajdują w ogrodzie schronienie i pożywienie.

Nowa zieleń przy warszawskich liceach

W ramach europejskiego projektu „Food Wave: Inspirowanie młodzieży do działań na rzecz klimatu” przeprowadziliśmy w kwietniu 2023 roku w warszawskich szkołach warsztaty dla uczniów klas polskich i ukraińskich.

Rozmawialiśmy o walorach ogrodów, ich pozytywnym wpływie na środowisko, a w związku z tym – na klimat. A także o lokalnych roślinach, polskich i ukraińskich. W efekcie uczniowie CLX Liceum Ogólnokształcącego im. Gen. Dyw. Stefana Roweckiego „Grota” oraz LXII Liceum Ogólnokształcącego Mistrzostwa Sportowego im. Gen. Broni Władysława Andersa pod okiem Fundacji alter eko i m.st. Warszawy założyli przy szkołach ogrody.

W ogrodach posadziliśmy drzewa oraz krzewy, które mogą być schronieniem dla ptaków i wabią owady zapylające. Podsadziliśmy także rośliny jadalne: poziomki, truskawki, pomidory, papryki, dynie, cukinie, ogórki, słoneczniki. Rośliny zostały opisane w językach polskim i ukraińskim.

Tworzenie ogrodów było okazją do lepszego poznania się obu grup młodzieży, a także do podjęcia wspólnej akcji na rzecz poprawy klimatu – dzięki zmianie nawyków żywieniowych.

Międzypokoleniowa integracja

Podobny program zrealizowaliśmy również w jednym z warszawskich ośrodków pobytu długoterminowego dla osób z Ukrainy. Dzięki zaangażowaniu uczestników i ekspertek z Fundacji alter eko na terenie ośrodka powstał mały sad. Już wkrótce dzieci i dorośli będą mogli cieszyć się owocami: gruszkami, jabłkami, czereśniami, malinami, porzeczkami i agrestem.

Dyskutowaliśmy o sposobach zapobiegania zmianie klimatu dostępnych dla każdego mieszkańca miasta. Wydarzenie stało się także okazją do integracji międzypokoleniowej oraz do rozmowy o typowych polskich i ukraińskich uprawach.

Projekt „Food Wave: Inspirowanie młodzieży do działań na rzecz klimatu” uzyskał dofinansowanie z Unii Europejskiej, a m.st. Warszawa jest jednym z jego partnerów.

Trzy nastoletnie dziewczyny pozują do zdjęcia w szkolnym ogrodzie. Jedna z nich trzyma łopatę.
Zobacz galerię (11 zdjęć)
Grupa dzieci w różnym wieku i dwie kobiety na otoczonym drzewami trawniku, na którym są rozmieszczone sadzonki drzew przygotowane do sadzenia. Kilkuletni chłopiec opiera się o worki wypełnione ziemią poukładane jeden na drugim.
Kilkuletni chłopiec na tle iglastego drzewa próbuje wbić w trawnik dużą łopatę. Na pierwszym planie donica sadzonką drzewa.
Małe drewniane tabliczki z polskimi i ukraińskimi nazwami roślin trzymane w kobiecej dłoni.
Kilkuletni chłopiec ogląda próbki żywności umieszczone w szklanych fiolkach.
Nastoletnie osoby, dziewczyny i chłopcy, wykonują prace ogrodnicze.
Sadzonka rośliny trzymana w dłoniach, na których są białe ogrodnicze rękawice.
Pięciu nastoletnich chłopców stoi na grządce, na której są krzewy w donicach przygotowane do posadzenia. Jeden z chłopców trzyma łopatę.
Dłonie osoby wykonującej rysunek na kartce papieru formatu A4.
Nastoletni uczniowie i uczennice, wykonują prace ogrodnicze na grządce przy szkole.
Widok od tyłu na osobę, która ma przed sobą narzędzia ogrodnicze oraz małe drewniane tabliczki z polskimi i ukraińskimi nazwami roślin.