null

Założenia dotyczące samochodów z napędem spalinowym w Zielonej Wizji Warszawy

Drukuj otwiera się w nowej karcie
Rondo ONZ w Warszawie

Czy realizacja Zielonej Wizji Warszawy oznacza ograniczenia możliwości posiadania samochodów z napędem spalinowym? To mit – Warszawa ani nie zamierza, ani nie ma możliwości prawnych do wprowadzania takich ograniczeń.

Jednak sektor transportu jest jednym z głównych źródeł zanieczyszczenia powietrza oraz emisji CO2. Odpowiada za około 17% całkowitych emisji w Warszawie, z czego zdecydowana większość (85%) pochodzi z transportu drogowego. A większość przejechanych kilometrów (ponad 80%) przypada na samochody osobowe.

Sektor transportu w Zielonej Wizji Warszawy

Dlatego, aby zadbać o zdrowie mieszkańców oraz ograniczyć emisje gazów cieplarnianych, Zielona Wizja Warszawy zakłada:

  • zmniejszenie o 35% podróży pojazdami prywatnymi na rzecz transportu publicznego i rowerowego do 2050 roku – poprzez odpowiednie zachęty i rozbudowę odpowiedniej infrastruktury;
  • zwiększenie udziału samochodów o napędzie elektrycznym wodorowym lub innym bezemisyjnym (w zależności od postępu technologicznego);
  • stopniowe tworzenie Stref Czystego Transportu – wydzielonych obszarów, po którym mogą poruszać się wyłącznie pojazdy spełniające odpowiednie normy emisji spalin – jest to od lat stosowany w Europie skuteczny sposób na poprawę jakości powietrza oraz rozładowanie ruchu miejskiego (w Europie funkcjonuje już ponad 320 Stref Czystego Transportu).