Warszawa angażuje się w inicjatywy, które mogą przyczynić się do ograniczenia zmiany klimatu. Jednym z obszarów zaangażowania miasta są działania na rzecz bardziej zrównoważonego systemu żywnościowego, w tym działania edukacyjne i zachęcające mieszkańców do wprowadzania nowych nawyków związanych z nabywaniem, przetwarzaniem i konsumpcją żywności.
Warszawa bierze udział w międzynarodowym projekcie pn. „Food Wave: inspirowanie młodzieży do działań na rzecz klimatu”, który otrzymał dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej. Udział w projekcie ma związek z faktem, że w 2015 r. m.st. Warszawa przystąpiło do Mediolańskiego Paktu Miejskiej Polityki Żywnościowej, który zobowiązuje do podejmowania działań na rzecz rozwoju zrównoważonych systemów żywnościowych. Mają one na celu zapewnienie zdrowej i niedrogiej żywności dla mieszkańców, ograniczenie marnowania żywności przy jednoczesnej ochronie różnorodności biologicznej oraz łagodzenie i dostosowanie się do skutków zmian klimatycznych.
Celem projektu jest stworzenie szerokiej, pan-europejskiej kampanii informacyjnej angażującej i mobilizującej młodzież (od 15. do 35. roku życia), która stanowi najważniejszą grupę odbiorców projektu, oraz zachęcenie obywateli europejskich do udziału w kampanii. Kampania koncentruje się na uświadamieniu grupy docelowej o powiązaniach istniejących między systemami żywnościowymi a zmianami klimatycznymi. Będzie również zachęcać do przyjęcia bardziej zrównoważonego stylu życia, ponieważ wybory konsumenckie mogą się przyczynić do redukcji emisji gazów cieplarnianych i bardziej zrównoważonego wykorzystywania zasobów, łagodząc w ten sposób zmiany klimatu.
Materiały edukacyjne
Biuro Współpracy Międzynarodowej, które koordynuje projekt Food Wave, zleciło opracowanie dwóch zestawów materiałów edukacyjnych dla uczniów wszystkich szkół ponadpodstawowych:
- Scenariusz lekcji „Klimat na talerzu” oraz powiązana prezentacja
- Scenariusz cyklu warsztatów „Klimat na widelcu. Jak budować kampanie społeczne związane z żywnością i zmianą klimatu” oraz powiązane prezentacje i materiały merytoryczne
Materiały edukacyjne zostały przygotowane w taki sposób, żeby nauczyciele oraz uczniowie-edukatorzy mogli przeprowadzić lekcję lub warsztaty niezależnie od specjalizacji danej szkoły.
Scenariusz i prezentacja zostały skonsultowane pod względem metodycznym z Warszawskim Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.
Zapraszamy do korzystania ze stworzonych materiałów i do angażowania się na rzecz klimatu i zrównoważonych systemów żywnościowych!
Więcej informacji nt. projektu znajdziecie na oficjalnej stronie internetowej: www.foodwave.eu
Informacje o projekcie można również znaleźć w mediach społecznościowych po hashtagach #CatchTheWave oraz #foodwaveproject
1) Materiały edukacyjne „Klimat na talerzu”
Celem lekcji jest umożliwienie uczniom:
- zrozumienia wzajemnych interakcji systemów żywnościowych i zmiany klimatu
- poznania metod na wprowadzanie nowych nawyków
- stworzenie planu działań w celu wprowadzenia zrównoważonych nawyków związanych z nabywaniem, przetwarzaniem i konsumpcją żywności.
Na początku czerwca 2021 roku odbyły się pilotażowe lekcje w Zespole Szkół Gastronomicznych im. Prof. Eugeniusza Pijanowskiego na ul. Poznańskiej 6/8 na podstawie wypracowanego scenariusza. Zapraszamy do obejrzenia krótkiego filmu z pilotażu: https://facebook.com/watch/?v=985917465487893#
Jeżeli planujecie przeprowadzić lekcję, będziemy wdzięczni za przekazanie uczestnikom prośby o wypełnienie następujących ankiet online:
- przed przeprowadzeniem lekcji „Klimat na talerzu”: https://forms.gle/5djjVRQuc5LKozxa7
- po przeprowadzeniu lekcji „Klimat na talerzu”: https://forms.gle/gERUqBS9XQUXhup38
Odpowiedzi na ankiety będą dla nas bardzo pomocne w celu rozliczenia projektu, dziękujemy!
Linki do materiałów:
Scenariusz - lekcja Klimat na talerzu
Zmieniaj! - prezentacja do scenariusza Klimat na talerzu
2) Materiały edukacyjne „Klimat na widelcu. Jak budować kampanie społeczne związane z żywnością i zmianą klimatu.”
Cykl warsztatów składa się z trzech następujących bloków tematycznych:
- Planeta pyta: jaka żywność na XXI wiek? Czyli czy na pewno wiesz, co jesz i dlaczego warto głosować widelcem
- Pułapki naszego umysłu czyli jak nasz mózg utrudnia nam zmiany, które mogą ocalić planetę
- Klimat na zmiany postaw, czyli jak mówić, by poruszać do działania
Celem warsztatów jest umożliwienie uczestnikom:
- zrozumienia wzajemnych interakcji systemów żywnościowych i zmiany klimatu oraz jakie mogą wprowadzić zrównoważone nawyki żywnościowe,
- zrozumienia jak mózg reaguje na trudne informacje i dlaczego nie zawsze podejmujemy bardziej korzystne dla planety działania,
- budowania przekonujących narracji, które zachęcą inne osoby do wprowadzania zmian.
W dniach 1, 8 i 15 czerwca odbyły się pilotażowe warsztaty online dla uczniów różnych rodzajów szkół ponadpodstawowych: szkół gastronomicznych, techników i liceów ogólnokształcących na podstawie wypracowanych scenariuszy.
Jeżeli planujecie przeprowadzić warsztaty, będziemy wdzięczni za przekazanie uczestnikom prośby o wypełnienie następujących ankiet online:
• przed przeprowadzeniem warsztatów #1: https://forms.gle/FEmtZXQ4CbBTPUyZ6
• po przeprowadzeniu warsztatów #1: https://forms.gle/NSdiRQ23zcxsF15dA
• po przeprowadzeniu warsztatów #2: https://forms.gle/MBsMLaDSWE15mJmu6
• po przeprowadzeniu warsztatów #3: https://forms.gle/8jfkarvpXfCyBsCL8
Odpowiedzi na ankiety będą dla nas bardzo pomocne w celu rozliczenia projektu, dziękujemy!
Linki do materiałów:
Scenariusze - Warsztaty Klimat na widelcu